How can we help you today?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

De basis-structuur van een pagina/bericht/evenement

Intro

Over het algemeen worden pagina’s/berichten/evenementen heel gelijkaardig behandeld in wordpress. Daarom dat deze 3 termen hier regelmatig door elkaar gebruikt zullen worden. Het grote verschil tussen dezen is dat:

  • Pagina’s meer de vaste gedeeltes van een website zijn die je ook via het hoofdmenu bovneaan kan bereiken.
  • Berichten zijn echter meer de variabele content zoals nieuwsartikels
  • Evenementen worden na aanmaak, automatisch in de kalender weergegeven worden en op de evenementen carousels.

Al deze pagina’s/berichten/evenementen kunnen op 2 niveaus aangepast worden. 

  • De pagina instellingen waar de basis-info van een artikel in staat zoals de titel, categorie, voorbeeld afbeelding & tekst, zichtbaarheid, …

  • Elementor weergave, waar je de visuaisatie en de content van het artikel in kan aanpassen. Deze werkt met een template die soms ook elementen uit de basis-info gaat ophalen (titel, uitgelichte afbeelding, …). Als je op de pagina iets dus niet kan aanpassen in de elementor weergave, moet je dit waarschijnllijk bij de pagina instellingen aanpassen.

Pagina/bericht-instellingen

De basis-info is de eerste pagina waar je op komt als je op ‘nieuw bericht’ geklikt hebt.

Hier dien je altijd volgende zaken in te stellen:

  1. Pagina-titel
  2. Categorie (als je denkt dat jouw categorie nog niet bestaat, laat je het maar even weten)
  3. Uitgeichte afbeelding (deze verschijnt op de nieuwsbrief en bovenaan het artikel)
  4. Samenvatting (Dit is de tekst die mensen zal triggeren om het artikel te lezen en zal in de nieuwsbrief verschijnen). Hou deze best onder 50 woorden
  5. Vervolgens kan je het ‘concept opslaan’
    Als het artikel helemaal klaar is, kan je deze hier ook publiceren’
  6. De status & zichtbaarheid wordt in een aparte handleiding uitgewerkt
  7. Ten slotte klik je op ‘bewerk met elementor’, om de content van je bericht aan te passen in de visuele front-end editor elementor

Elementor – content editor

De inhoud van je bericht kan je aanpassen met elementor. Dit is een drag en drop interface waarin je onmiddellijk de resultaten ziet zoals ze ook door de website-bezoeker gezien zullen worden.
Je komt in elementor terecht van zodra je op ‘bewerken met Elementor’ klikt.
 

Secties

Een pagina/bericht is telkens opgedeeld in secties en blokken. Een sectie zie je best als de container/basisstructuur van je pagina/bericht waarin je blokken zal zetten. Je maakt nieuwe secties aan van zodra deze basis structuur wil wijzigen. Bijvoorbeeld als je voor een gedeelte even meerdere kolommen nodig hebt.

Je maakt een nieuwe sectie aan door op het ‘+’ teken te duwen onderaan je pagina. Hier kies je dan de gewenste structuur.

Elementen/blokken

Blokken/elementen komen in een sectie terecht. Je kan hier zoveel blokken als je wil toevoegen.
De meest gebruikte blokken zijn de tekstbewerker en de afbeelding blok om afbeeldingen toe te voegen. Voor een gedetailleerde uitleg over afbeeldingen lees je best foto’s toevoegen en weergeven.
Voorbeelden van andere blokken zijn knoppen, video’s, contactformulieren, iconen, iconenboxen, …
handleiding blokken toevoegen
Blok toevoegen

  1. Indien de editor niet zichtbaar is, klik je op de pijl
  2. Klik op het menu item om de elementen bibliotheek te openen
  3. Zoek een blok op naam
  4. Verplaats de blok naar een sectie door hem te slepen

Handleiding blokken/secties verwijderen
Blok/sectie verwijderen

  1. Rechterkik op een blok/sectie om hem te verwijderen
  2. Klik verwijderen & bevestig
  3. Je kan in dit menu ook blokken/secties kopieren en plakken

Handleiding blokken/secties verplaatsen
Blok/sectie verplaatsen

De gemakkelijkste manier om een blokken/secties te verplaatsen is door hem simpel weg te verslepen. Indien je hem niet op de juiste positie krijgt, kan dit ook via de naviagator.

  1. Open de navigator
  2. Versleep de blokken in de navigator

Revisies en opslaan

Elementor houdt continu alle wijzigingen bij. Je kan je acties dus altijd ongedaan maken door op ctrl-z te klikken of door middel van de geschiedenis die je links onder vindt:

 

Tenslotte moet je niet vergeten je aanpassingen ook op te slaan door op bijwerken/publiceren te klikken.

Graphical user interface, application, Teams Description automatically generated

Meer informatie over de zichtbaarheid na publicatie, vind je hier: Link toevoegen

Inhoudsopgave

Leden gedeelte

De muziek zit niet in de noten, maar in de stiltes ertussen

contact

Neem contact op om je foto’s te kunnen delen

logo